Sotakoirayhdistys ry perustettiin vuonna 1984 Niinisalossa. Yhdistyksen kotipaikka on siitä lähtien ollut Kankaanpää, nykymuodossaan Kankaanpään kaupunki.

Yhdistyksen perustivat aktiiviset sotakoiranohjaajat. Yhdistyksen tarkoitus oli toimia mm. sotakoiranohjaajien yhdyselimenä, kehittää ja innostaa sotakoirien ohjaajia työssään järjestämällä koulutus- ja valistustilaisuuksia ammattiasioissa, sekä tukea jäsenistön kilpailuharrastusta. Nämä odotukset ja tehtävät yhdistys on täyttänyt kiitettävästi.

Jo yhdistyksen alkumetreiltä koulutustilaisuuksia on järjestetty aktiivisesti. Aluksi hyödynnettiin jäsenistön omia ammattitaitoisia kouluttajia, mutta vuorovaikutuksen lisäämiseksi ja kokemusten jakamisen ajatuksella koulutustilaisuuksiin on viime aikoina kutsuttu myös vierailevia kouluttajia - kerran myös Saksasta. Näistä tilaisuuksista ovat hyötyneet yhdistyksen jäsenistön lisäksi myös muut viranomaisryhmät, sekä siviiliharrastajat. Tänä päivänä koulutustilaisuudet pyritään järjestämään siten, että ne tukisivat ja täydentäisivät mahdollisimman hyvin työnantajan järjestämää koulutusta.

Kilpailutoiminnan tukeminen oli aluksi ohjaajien kannustamista osallistumaan Puolustusvoimien mestaruuskilpailuihin ja siviilipuolen kokeisiin. SKY:n jäsenet ovatkin vuosien varrella saavuttaneet menestystä niin talvi- kuin kesälajeissa. Sotakoirayhdistys puolestaan on saanut toimintaansa tukea mm. Suomen Palveluskoiraliitolta ja Saksanpaimenkoiraliitolta. Nykyään jäsenistön kilpailutoiminta on muodostunut hieman toisenlaiseksi. Osasyynä tähän muutokseen oli Puolustusvoimien omien mestaruuskilpailujen lakkauttaminen. Nykyään järjestetään yhteiskilpailuja kaikille virkakoirille. Sotakoirayhdistys osallistuu vuosittain Virkakoirien Talvimestaruuskilpailuiden ja Virkaräjähdekoirien Suomenmestaruuskilpailuiden järjestämiseen yhteistyössä muiden virkakoirayhdistysten (Poliisikoirayhdistys, Rajan koiramiehet) kanssa. Lisäksi yhdistys lähettää vuosittain osallistujia Poliisikoirayhdistyksen järjestämiin Virkahuumekoirien Suomenmestaruuskilpailuihin.

Sotakoirayhdistyksen uutena alueena voidaan pitää edunvalvonnallista roolia. Ammattiliitot ja työnantaja ovat viime vuosina olleet kiinnostuneita yhdistyksen mielipiteestä uudistuksiin, jotka koskevat koiranohjaajien palvelussuhdetta, ja siinä tapahtuvia muutoksia. Voidaankin sanoa, että yhdistys on kyennyt mukautumaan muutoksiin ja  verkostoitumaan niin virkamieskunnassa, kuin siviiliharrastajien kanssa tavalla, joka edesauttaa sotakoiranohjaajia työssään ja heidän koiraharrastuksessaan.

Sotakoirayhdistys ry