Sankaritarinoita -osastossa haluamme antaa äänen kokeneille sotakoiranohjaajille ja erilaisille tarinoille - osa näiden "tarinoiden" kertojista on jo siirtynyt eläkkeelle puolustusvoimien palveluksesta, osa tekee edelleen täysipäiväisesti töitä sotakoira työparinaan. Näiden kertomusten myötä tarjoutuu jokaiselle mahdollisuus laajentaa omaa perspektiiviään mm. koirista eri tehtävissä, niiden tarpeellisuudesta ja koulutuksesta, sekä virkakoiranohjaajan ammatista Puolustusvoimissa.
Sotakoiranohjaajien ja koirien tarinoita työuran varrelta:

Sankaritarinat -osion saavat kunnian avata Tapio Toivola , Vesa-Pekka Hirvioja, sekä Keijo Kodis

Olen Tapio Toivola, palvellut seuraavissa joukko-osastoissa: Puolustusvoimien Teknillinen Tutkimuskeskus. Eläkkeellä Puolustusvoimista vuodesta 2008. Nykyisin toimin kuljetusalalla.

Milloin harrastuksesi koirien kanssa alkoi, ja minkä rotuisella koiralla se tapahtui?
Harrastus alkoi vuonna 1975 Saksanpaimenkoiralla

Minkä pituinen oli virkaurasi?
Aloitin vuonna 1979 huhtikuun 10 päivä ja lopetin syyskuun viimeisenä päivänä vuonna 2008, joten virkauraa kesti 29 vuotta, 5kkuukautta ja 20 päivää,” mitenkään päiviä laskematta!

Miten koirat ja koirien koulutus on muuttunut alkuajoistasi tähän päivään?
Paljon! Koirankoulutus keskittyi virkaurani alkuaikoina lähinnä teknisen suoritusvarmuuden löytämiseen, se miltä se näytti, ei ollut väliä. Nykyisin arvostetaan viettivoimaisen suoritusvarman ja suorituskestävän koiran suorituksia. Tässä 30 vuotta kestäneessä jatkumossa on ollut monta ylilyöntiä suuntaan jos toiseenkin, jos katsotaan asiaa siltä kannalta mitä koiran ja ohjaajan suorituksissa on kulloinkin arvostettu. Uskoisin, että nyt ollaan hiljalleen löytämässä tilanne, joka on melko oikea.

Ikimuistoiset / huippuhetket koiraharrastuksessasi?
Saksanpaimenkoirien PM-pronssi.

Ikimuistoiset / huippuhetket töissä koirien kanssa?
Ikimuistoisina mieleeni ovat jääneet Kaikki kolme henkilökohtaista sotakoirien mestaruutta, sekä tietysti myös yksi joukkuemestaruus. Mitään varsinaista mieleenpainuvaa työtehtävää ei ole mieleeni jäänyt. Toisaalta tein paljon järjestysmiestehtäviä eteläisen suomen kesänviettopaikoissa ja festivaaleilla. Näistä ”keikoista” on mieleeni jäänyt erään melko tunnetun suomalaisen voimaurheilijan ja hänen seurueensa töppäilyt kesken hauskanpidon ja sen jälkeisen yhteenoton koirani kanssa, jonka koira hoiti varmasti, eleettömästi ja minkäänlaisia turhia ylilyöntejä tekemättä.

Luottamustehtäväsi koiraharrastuksessa?
Tampereen Vetokoiraseuran hallituksen jäsen 1980-1989
Tampereen Vetokoiraseuran sihteeri 1982-1985
SPL Tampereen alaosaston hallituksen jäsen 1980-1983
IPO-klubi ry perustajajäsen hallituksen jäsen 1990-edelleen varapuheenjohtaja saman ajan
Suomen Palveluskoiraliitto ry:n hallituksen jäsen 1991-1999
Suomen Palveluskoiraliitto ry:n puheenjohtaja 2000- edelleen
Suomen Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan jäsen 1995-edelleen
Suomen Kennelliiton Hallituksen jäsen 2011-edelleen
Suomen Kennelliiton Luonnetoimikunnan puheenjohtaja 2011-edelleen

Millainen vaikutus koirankoulutustaidoilla on ollut siviilielämässä (kuten harrastus, työelämä, sosiaaliset taidot, jne.)?
Koiraharrastus rajoittaa ja suuntaa usein ihmisen koko muuta elämää melko suurelta osalta. Ystäväpiiri rajautuu hiljalleen muihin koiraihmisiin. Myös muu, kuin koirallinen vapaa-ajanvietto toteutetaan usein ”koiramaisin” ehdoin.
Koiraharrastuksen vaikutus työelämään oli melko suuri. Useimmiten, asiasta riippumatta, minua lähestyttiin koira-ammattilaisena
 Koiraharrastus on kehittänyt sosiaalisia valmiuksia. Harrastuksen luottamustehtävissä on paloin hetkiä, missä pitää ymmärtää erilaisissa, usein hyvin vaikeaselkoisia kokonaisuuksia, jotka useimmiten kohdentuvat kuitenkin yksittäiseen harrastajaan. Tällöin on ymmärrettävä erottaa asiat ja ihmiset toisistaan ja hoitaa asia siten, että molemmat tulevat huomioiduiksi.

Terveisesi nuoremmille?
Koiraharrastus on harrastus, joka mielestäni antaa jokaiselle siihen osallistuvalle mahdollisuuden hienoon ja monisyiseen harrastukseen. Ottakaa rohkeasti osaa sen kaikkiin toteuttamistapoihin, sillä silloin molemmat, sekä SINÄ että harrastu, saatte jotain toisiltanne. Samalla luomme jatkumon, joka takaa eläväisen harrastuksen, mutta myös työtehtäviin taitavan ja osaavan virkakoiraohjaajapohjan.