Sankaritarinoita -osastossa haluamme antaa äänen kokeneille sotakoiranohjaajille ja erilaisille tarinoille - osa näiden "tarinoiden" kertojista on jo siirtynyt eläkkeelle puolustusvoimien palveluksesta, osa tekee edelleen täysipäiväisesti töitä sotakoira työparinaan. Näiden kertomusten myötä tarjoutuu jokaiselle mahdollisuus laajentaa omaa perspektiiviään mm. koirista eri tehtävissä, niiden tarpeellisuudesta ja koulutuksesta, sekä virkakoiranohjaajan ammatista Puolustusvoimissa.
Sotakoiranohjaajien ja koirien tarinoita työuran varrelta:

Sankaritarinat -osion saavat kunnian avata Tapio Toivola , Vesa-Pekka Hirvioja, sekä Keijo Kodis

Olen Keijo Kodis, palvellut seuraavissa joukko-osastoissa: Pohjan Prikaati, Eläinlääkintäkoulu, Tykistöprikaati.

Milloin harrastuksesi koirien kanssa alkoi, ja minkä rotuisella koiralla se tapahtui?
Ensimmäinen koirani oli sekarotuinen Suomen pystykorva vuonna -65, liityin pari vuotta myöhemmin Oulun Palveluskoirayhdistykseen, Ensimmäinen saksanpaimenkoirani sain vuonna -71, Saksanpaimenkoiraliiton jäsen vuodesta
-71 samoin liityin samana vuonna SV:hun. Saksanpaimenkoiraliiton Oulun alaosaston perustajajäsen 70-luvulla

Minkä pituinen oli virkaurasi?
27 palvelusvuotta. Aloitin Pohjan Prikaatissa jalkaväkikouluttajana lokakuussa -76, Aikavälillä 1.8.1979 – 31.3.1986 toimin Eläinlääkintäkoulun sotakoiraosaston kouluttajana ja ajalla 1.4.1986 – 31.12.2003
Tykistöprikaatin sotakoiraosaston johtajana jääden tästä tehtävästä eläkkeelle.

Miten koirat ja koirien koulutus on muuttunut alkuajoistasi tähän päivään?
Olen mm. kääntänyt Konrad Mostin kirjan "Die Abrichtung des Hundes = koiran kouluttaminen" pöytälaatikkovalmiiksi. Koulutus on ollut alkuaikoinani juuri koirankoulutuksen isän Mostin mukaista preussilaista toimintaa. Tällä
hetkellä arvostetaan aktiivista ja keskittynyttä työskentelyä, jatkossa koulutusmenetelmät voivat kehittyä vielä enemmän harrastajamaisesta ammattimaisemmaksi, jossa hyödynnetään tieteellisesti tutkittuja eläinten
oppimismenetelmiä. (vrt. Bob Baily)

Erikoisetsintäkoirien osalta tätä on jo lähestytty aimo harppauksin (poliisin ID-koirat).

Ikimuistoiset / huippuhetket koiraharrastuksessasi?
Dr. Helmut Raiserin ja Rudi Haaken opissa -92 HannMündenissä ja samalla Goethe Instituutin kielikurssilla 2 kk, WUSV-MM kilpailujen tuomarina A, B ja C – osissa eri vuosina, 9. WUSV-MM kilpailujen kokeen johtaja Turussa
1996, Joukkueenjohtajana ja matkanjärjestäjän IDM – kilpailuihin Hannoveriin 2000 (taisivat olla viimeiset virkakoirien kansainväliset mestaruuskilpailut, Timo Salmisella oli mahdollisuus jopa voittaa, mutta ei aivan…)

Nurkkaniemen Aku

GONRAD

Egon von der Schede

Ikimuistoiset / huippuhetket töissä koirien kanssa?
Koko puolustusvoimien koiratoiminnan kehittämistyö vartiokoirista erikoiskoiriin, koiranohjaajien koulutusjärjestelmän kehittäminen, koiranhoitolisän läpiajaminen, koulutustarkastukset, Puolustusvoimien sotakoirien mestaruuskilpailujen toteutukset vuosittain, 1. Kosovon koiraryhmä, yhteistyö muiden virkakoiratahojen ja harrastajien kanssa.

Luottamustehtäväsi koiraharrastuksessa?
– Suomen Palveluskoiraliitto ry:n koetuomari vuodesta 1984Suomen

– SV:n koetuomari vuodesta 1993

– Sotakoirayhdistyksen perustajajäsen ja 1. puheenjohtaja 1982

– Saksanpaimenkoiraliitto ry:n jäsen vuodesta 1971; useita erilaisia luottamustehtäviä mm. jalostustoimikunnassa, koetuomaritoimikunta, maalimiestoimikunta. SPL:n maalimieskoulutuksen käynnistäminen 1980
-luvulla, SPL – koetuomaritoiminnan käynnistäminen 1990 – luvulla; Talentsichtung arviointijärjestelmän käynnistäminen 2007

– Saksanpaimenkoiraliitto ry Oulun alaosaston perustajajäsen -70 luvulla

– Saksanpaimenkoiraliitto ry SataHäme alaosaston perustajajäsen ja vpj.

– Saksanpaimenkoirien Koulutusunionin perustajajäsen ja vpj. 2012

Terveisesi nuoremmille?
Koiranohjaajana ja kouluttajina voitte aina tilanteen tai harjoituksen jälkeen kysyä itseltänne "Mitä voisin tehdä paremmin?"

Odotan mielenkiinnolla näkeväni Sotakoiraosaston raken

teilla olevien tarhojen valmistumista, niitä olisi nimittäin kaivattu jo 20 vuotta sitten!!

Hienoa pojat – sinnikkyys palkitaan.