ILMOITUS / KUTSU

SAKSANPAIMENKOIRALIITON KOULUTUSLEIRI 2012

Saksanpaimenkoiraliiton vuotuinen pŠŠkoulutustapahtuma on tŠnŠ vuonna LehtimŠellŠ AlajŠrvenkunnassa pidettŠvŠ koulutusleiri. Leiri on Suomen suurin ja laajin palveluskoirille ja ohjaajille tarkoitettu koulutustapahtuma. Koulutus tapahtuu                 pienryhmissŠ ja koulutettavina on, niin koirat, ohjaat kuin kuluttajatkin, aina virkakoiraryhmŠŠn asti. Lajeina tottelevaisuus, jŠljestŠminen (pellolla ja maastossa), haku, suojelu, maalimieskoulutus, koulutusohjaajakoulutus jne..

Leiri pidetŠŠn LehtimŠellŠ ajalla 30.6.-7.7.2012, LehtimŠkiopiston ollessa pŠŠpaikkana.

VIRKAKOIRARYHM€

Saksanpaimenkoiraliitto on tehnyt tiivistŠ koulutuksellista yhteistyštŠ eri virkakoiralaitosten ja virkakoiranohjaajien kanssa. NŠkyvimpŠnŠ yhteistyšmuotona on

ollut maalimieskoulutus, johon on osallistunut virkakoiranohjaajia jo 1990 luvun alusta saakka. NŠemme tŠmŠn yhteistyšn erittŠin tŠrkeŠnŠ jatkossakin, niin koulutustaitojen vaihtona kuin rodun ominaisuuksien sŠilymisen kannaltakin. Koiran koulutuksen periaatteet ovat samat, oli kyseessŠ sitten tyš tai harrastuskoira. Koulutustietojen ja taitojen vaihto sekŠ hyvŠt suhteet harrastajien, kasvattajien ja viranomaisten vŠlillŠ on meidŠn kaikkien etu ja voimavara.

Vuodesta 1997 alkaen on pŠŠkoulutusleirin yhteydessŠ ollut oma ryhmŠ virkakoiranohjaajille. RyhmŠŠn pŠŠsee vain virkakoiranohjaaja joilla on ohjattavanaan

valtion virkakoira ja on saksanpaimenkoiraliiton jŠsen. RyhmŠn vetŠjinŠ toimii SPL-maalimieskoulutuksen kŠyneitŠ virkakoiranohjaajia. RyhmŠ keskittyy koulutuksessaan nimenomaan virkakoirien peruskoulutukseen: hallinta, jŠljestŠminen, henkilš- ja esinehaku ja suojelu. PŠivittŠinen harjoittelu tapahtuu omassa

ryhmŠssŠ omilla treenialueille.

Toivotankin kaikki virkakoiranohjaajat tervetulleeksi koultusleirillemme.

Saksanpaimenkoiraliitto ry/ Koulutusleiri

LeiripŠŠllikkš