Sotakoira Ei Ole Taistelukoira Vaan Osa Puolustusvoimia

puolustusvoimia

Sotakoiran sielunmaisema

Vaikka sotakoira on ohjaajalleen työväline työtehtävissä on se myös toveri ja tärkeä kumppani, jonka kanssa vietetään paljon aikaa sekä koulutuksessa että vapaa-ajalla. Koiran ja ohjaajan suhde muotoutuu vahvaksi ja jossa kaveria ei jätetä. Sotakoira on yleisnimike, jota käytetään Suomessa armeijan omistuksessa tai hallinnassa olevasta koirasta. Sotakoiria käytetään muun muassa vartiointi- ja etsintätehtäviin.

Doge-001

Sotakoiria palvelee jokaisessa puolustushaarassa, suurin osa niistä henkilökunnan ohjauksessa. Sota- ja virkakoirat tekevät tärkeää työtä toimien ihmisen apuna virkatehtävissä. Sota- tai virkakoira on eri asia kuin taistelukoira, vaikka nimikettä joskus kuulee käytettävän. Monissa maissa armeijan sotakoiria käytetään myös taistelurintamilla, jossa ne joutuvat usein kohtaamaan vaarallisiakin tilanteita ohjaajansa kanssa.

Koirat työssä ja sankareina

Koirat valitaan jo varhain pentuiässä ja koulutus aloitetaan 8-9-viikkoisena pentuna. Koira on valmis tehtäviinsä kolmivuotiaana. Pienestä pennusta lähtien panostetaan koiran ja ohjaajan hyvään suhteeseen ja monipuolisen harjoitteluun, usein leikin ja palkitsemisen avulla. Näin voidaan saavuttaa parhain ja luotettavin suhde ja täten myös hyvä ja uskollinen työtoveri.

Puolustusvoimien palveluksessa olevat sotakoiraa ohjaavat henkilöt ovat pääsääntöisesti sotilaspoliiseja. Partiokoira on sotakoira, jota voidaan käyttää henkilöetsintään ja jäljestämiseen sekä voimankäyttövälineenä ohjaajansa hallinnassa.

Partiokoira on ns. “perustyökalu”, yksi muiden välineiden joukossa. Erikoisetsintäkoira on koulutettu huumausaineiden tai räjähteiden ja aseiden etsintään. Koiria käytetään myös monissa muissa tehtävissä.

bulldog

Virkakoirat tekevät paljon urotöitä tehtävissään, mutta myös siviilissä monet kotikoirat osoittavat sankarillisuutta. Suomen Kennelliitto myönsi vuonna 2017 Sankarikoiran arvon 18 koiralle. Lisäksi 21 koiraa sai kunniamaininnan tekemästään urotyöstä. Sankarikoira arvon voi saada koira, joka on vaikuttanut merkittävästi siihen, että yksi tai useampi ihmishenki on pelastunut.

Kennelliitto on jo toista kertaa vuonna 2017 jakanut ansioituneille virkakoirille vuoden virkakoira palkinnot. Palkintonsa vastaanottavat Vuoden Rajakoira Ceijo, Vuoden Sotakoira Helmi, Vuoden Vankilakoira Rane, Vuoden Poliisikoira Routa ja Vuoden Tullikoira Urho.

Koirat rintamalla ja puolustusvoimissa

Talvi- ja jatkosodassa monen suomalaishengen pelasti sotakoira, jopa yli 600 koiraa palveli sotilaiden rinnalla. Yhtenä näistä sotasankari, saksanpaimenkoira Taru, joka vei viestejä yli tulilinjan rintamalla. Koiria käytettiin esimerkiksi jatkosodassa partioinnissa ja viestikoirina. Erinomaisen kuulo- ja hajuaistinsa vuoksi ne olivat loistavia varoittamaan lähestyvästä vihollisesta. Armeijat ovat käyttäneet koiria moniin tarkoituksiin läpi sotahistorian.

Akita_inu

Sodissa on käytetty lääkintäkoiria, pommikoiria, panssarintorjuntakoiria ja jäljityskoiria. Nykyäänkin Suomen Puolustusvoimissa on sotakoiria lähes joka varuskunnassa ja varikolla. Sotakoiria on käytetty jo antiikin ajoista lähtien aina näihin päiviin saakka.

Sodissa ja nykyisillä taistelualueilla koira on usein hyvin vaativissa olosuhteissa ohjaajansa rinnalla ja tuo luotettava ystävä nukkuu, syö ja elää yhdessä sotilaiden kanssa ja on osa joukkoa. Katse ja kaikki aistit valppaana hoitamaan tehtäväänsä.

Uskolliset nelijalkaiset sankarit

Uskolliset karvaiset ystävämme ovat aina olleet tukenamme niin sodan kuin rauhan aikana. Ne ovat taistelleet kanssamme ja puolustavat meitä varauksetta. Koirat ovat valmiina auttamaan meitä sekä tärkeässä työssään virkakoirina että vapaa-aikana. Niiden uskomattomat vaistot ja halu puolustaa ja auttaa meitä on korvaamaton apu monissa tilanteissa.

Emme turhaan kutsu koiraa uskollisimmaksi ystäväksemme. Vaikka useat koirat tekevät työtä ihmisten apuna niin ovat ne myös rakkaita lemmikkejä. Sotasankari ei aina ole ihminen vaan sankarilla voi olla myös neljä tassua ja rohkea sydän. Saamme olla monesti kiitollisia näille karvaisille sankareille, niin kotioloissa kuin työtehtävissään.

Click Here to Leave a Comment Below