Räjähdeaineiden etsintään koulutetut virkakoirat kilpailivat paremmuudesta Lappeenrannan Maasotakoululla viime viikon lopulla. Puolustusvoimien ja poliisin käytössä toimivat koirat etsivät kilpailuissa erilaisia räjähdeaineita ajoneuvoista, rakennuksista ja maastosta sekä matkatavaroiden joukosta. Käytännön läheiseen kilpailuun kuului lisäksi tottelevaisuusosio, jossa testattiin koiran hallittavuutta.

Sotakoirayhdistyksen ja Suomen Poliisikoirayhdistyksen vuorovuosina järjestämään mestaruuskilpailuun osallistui tänä vuonna yhden poisjäännin jälkeen yhdeksän koiraa eri puolilta Suomea. Voiton nappasi llmavoimien Teknillisessä koulussa sotilaspoliisitehtävissä työskentelevä vääpeli Juha-Pekka Kallio ja belgianpaimenkoira malinoisuros Ruutipussin Aimo. Aimo on erikoisetsintäkoulutettu valvontakoira.

- Aimo toimi kilpailussa odotetusti. Sitä parempaa työkaveria en voisi toivoa, kiitteli Kallio kilpailun jälkeen.

Aimo vei korkeimmat pisteet tottelevaisuudessa sekä matkatavaraetsinnässä, ja sijoittui toiseksi sisätilaetsinnässä.

- Se on miltei ylivertainen erilaisilla pinnoilla kuljettaessa. Korkeat paikat, jyrkät rappuset tai liukkaat alustat eivät huimaa sitä lainkaan vaan se liikkuu kaikkialla kuin kotonaan, Kallio kertoo.

Kotona Jämsässä mestarikoira elää tavallisen kotikoiran elämää osana Kallion perhettä. Työparilta löytyy myös yhteinen vapaa-ajan harrastus.

- Geokätköilläkin tällainen etsintäkoira on elementissään, naurahtaa Kallio.

Kallion ja Aimon jälkeen kilpailussa toiseksi sijoittui Etelä-Savon poliisilaitoksen Jari Kolistaja ja belgianpaimenkoira malinoisuros Mecberger Czestobor . Kolmannelle sijalle ylsi Petri Viitala ja saksanpaimenkoirauros Ratsumestarin Diego Satakunnan poliisilaitokselta. Joukkuekullan veivät mukanaan puolustusvoimien koiranohjaajat.

Henkilökohtaisten mitaleiden kärkikolmikko: (Myös joukkuekullan veivät mukanaan puolustusvoimien koiranohjaajat.)

Juha-Pekka Kallio ja bpmu Ruutipussin Aimo, Ilmavoimien Teknillinen Koulu, Puolustusvoimat
Jari Kolistaja ja bpmu Mecberger Czestobor, Etelä-Savon poliisilaitos
Petri Viitala ja spu Ratsumestarin Diego, Satakunnan poliisilaitos