Sotakoira on yleisnimike, jota käytetään puolustusvoimien omistuksessa tai hallinnassa olevasta koirasta. Sotakoiria palvelee jokaisessa puolustushaarassa, suurin osa niistä henkilökunnan ohjauksessa. Pieni määrä koiria palvelee varusmieskoulutuksessa, jota annetaan kahdessa maavoimien joukko-osastossa. Koiraa ohjaa sotakoiran ohjaaja, joka on henkilö, jolla on puolustusvoimien omistama sotakoira ohjauksessaan tai koulutuksessa. Sotakoiran ohjaajaksi valitaan vapaaehtoinen, kyseiseen tehtävään soveltuva henkilö, jonka tehtävän hoitamiseen olennaisesti liittyy sotakoiran ohjaaminen.

Puolustusvoimien palveluksessa olevat sotakoiraa ohjaavat henkilöt ovat pääsääntöisesti sotilaspoliiseja (SP)

Partiokoira on sotakoira, jota voidaan käyttää henkilöetsintään ja jäljestämiseen sekä voimankäyttövälineenä ohjaajansa hallinnassa. Partiokoira on ns. "perustyökalu", yksi muiden välineiden joukossa. Ulkomailla vastaavanlaisesta sotakoirasta käytetään nimikettä,  patrol dog. Partiokoiralle voidaan antaa lisäksi myös erikoisetsintä koulutus.

Erikoisetsintäkoira on sotakoira, joka on koulutettu huumausaineiden tai räjähteiden ja aseiden etsintään. Huumausaineiden etsintään koulutetusta sotakoirasta käytetään nimikettä Huumekoira. Räjähteiden ja aseiden etsintään koulutetusta sotakoirasta käytetään nimikettä AES-koira. Koulutusvaatimuksena erikoisetsintöjen lisäksi, näiltä sotakoirilta vaaditaan tottelevaisuuden ja jäljen hallintaa. Erikoisetsintäkoiran ohjaajalla tulee olla perehdytys tai koulutus, joka oikeuttaa käsittelemään ja säilyttämään koiran etsimiä aineita.

Puolustusvoimien koirat - SOTAKOIRAT